تصحیح گاما(Gamma correction) چیست؟ - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

تصحیح گاما(Gamma correction) چیست؟

0 امتیاز
سلام.

عملکرد تصحیح گاما آیا منظور همان تغیرات در روشنایی و کنتراست تصویر است؟
سوال شده اسفند 14, 1396  بوسیله ی نیما تاش (امتیاز 121)   5 18 23

1 پاسخ

0 امتیاز
تصحیح گاما تکنیکی است که برای تنظیم روشنایی و کنتراست تصویر استفاده می شود، اما دقیقاً مشابه تنظیم روشنایی و کنتراست تصویر نیست.
 
روشنایی به روشنی یا تاریکی کلی تصویر اشاره دارد و کنتراست به تفاوت شدت بین نواحی روشن و تاریک تصویر اشاره دارد. تصحیح گاما به طور خاص به رابطه بین سیگنال ورودی (مانند مقادیر پیکسل تصویر) و سیگنال خروجی (مقادی که روی صفحه نمایش داده می شوند یا روی کاغذ چاپ می شوند) می پردازد. رابطه غیر خطی بین سیگنال ورودی و خروجی را اصلاح می کند تا سیگنال خروجی بیشتر شبیه سیگنال ورودی باشد.
 
مقدار گاما برای تنظیم روشنایی و کنتراست یک تصویر به صورت غیر خطی استفاده می شود. مقدار گامای 1.0 به عنوان تنظیم خنثی در نظر گرفته می شود و مقادیر بیشتر از 1.0 باعث می شود تصویر روشن تر و کنتراست کمتری به نظر برسد، در حالی که مقادیر کمتر از 1.0 تصویر را تیره تر و کنتراست تر نشان می دهد.
 
به طور خلاصه، تصحیح گاما و تنظیم روشنایی/کنتراست با هم مرتبط هستند، اما تصحیح گاما یک تکنیک خاص برای تنظیم رابطه بین سیگنال ورودی و خروجی است، در حالی که تنظیم روشنایی و کنتراست به روشنایی یا تاریکی کلی و تفاوت شدت بین سیگنال‌ها مرتبط است. نواحی روشن و تاریک یک تصویر
پاسخ داده شده بهمن 7, 1401 بوسیله ی Nitro (امتیاز 335)   3 18 30
...