عملکرد فیلتر گابور - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

عملکرد فیلتر گابور

+2 امتیاز
فیلتر گابور به چه شکل پیاده سازی میشه و چطور کار می کنه ؟

آیا  این فیلتر خطی هست یا غیر خطی ؟
سوال شده دی 30, 1393  بوسیله ی sailent (امتیاز 355)   16 44 59
ویرایش شده دی 30, 1393 بوسیله ی BlueBlade

1 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ
فیلتر گابور یک فیلتر خطی است که در پردازش تصویر و سیگنال برای تجزیه و تحلیل فرکانس و محتوای جهت سیگنال ها استفاده می شود. این به طور گسترده ای در بیومتریک برای استخراج ویژگی از تصاویر چهره، اثر انگشت و سایر روش های بیومتریک استفاده می شود.
 
فیلتر گابور با انحراف یک تصویر ورودی با مجموعه ای از فیلترهای گابور، که هر یک از آنها یک موج سینوسی پیچیده است که توسط یک تابع گاوس مدوله شده است، پیاده سازی می شود. فیلتر گابور را می توان با چندین پارامتر مانند طول موج، جهت گیری، فرکانس مکانی و نسبت ابعاد پوشش گاوسی پارامتر کرد. با تغییر این پارامترها، امکان استخراج ویژگی ها از تصویر ورودی در مقیاس ها و جهت گیری های مختلف وجود دارد.
 
فیلتر گابور قادر است ویژگی‌هایی را از یک تصویر استخراج کند زیرا شبیه میدان‌های پذیرنده سلول‌های ساده در قشر بینایی مغز انسان است. این سلول ها به لبه ها و الگوهای جهت دار در میدان بینایی حساس هستند و به سیگنال های ورودی که با جهت گیری و فرکانس فضایی ترجیحی آنها مطابقت دارد پاسخ می دهند.
 
در بیومتریک، فیلتر گابور اغلب برای استخراج ویژگی از تصاویر چهره‌ها، اثر انگشت و سایر روش‌های بیومتریک استفاده می‌شود. با اعمال فیلتر گابور بر روی یک تصویر، می توان ویژگی هایی مانند بافت صورت، چین و چروک و برجستگی در اثر انگشت را استخراج کرد که می توان از آنها برای شناسایی افراد استفاده کرد.
 
فیلتر گابور یک فیلتر خطی است، زیرا می توان آن را به صورت پیچیدگی تصویر ورودی با یک هسته ثابت بیان کرد. پاسخ فیلتر ترکیبی خطی از تصویر ورودی و هسته گابور است. با این حال، فیلتر گابور را می توان همراه با عملیات غیر خطی، مانند آستانه یا عادی سازی، برای بهبود ویژگی های استخراج شده از تصویر استفاده کرد. بنابراین، در حالی که خود فیلتر گابور خطی است، کاربرد آن را می توان با عملیات غیرخطی ترکیب کرد تا یک استخراج کننده ویژگی غیرخطی ایجاد کند.
 
به طور خلاصه، فیلتر گابور یک فیلتر خطی است که برای استخراج ویژگی از تصاویر و سیگنال ها استفاده می شود. این به طور گسترده ای در بیومتریک برای استخراج ویژگی ها از تصاویر چهره، اثر انگشت و سایر روش های بیومتریک استفاده می شود. فیلتر گابور شبیه میدان های پذیرنده سلول های ساده در قشر بینایی مغز انسان است و قادر به استخراج ویژگی ها در مقیاس ها و جهت گیری های مختلف است. در حالی که فیلتر گابور خطی است، کاربرد آن را می توان با عملیات غیر خطی ترکیب کرد تا یک استخراج کننده ویژگی غیرخطی ایجاد کند.
یکی از کاربرهای عملی آن در لین لینک قرار داده شده.
پاسخ داده شده خرداد 2, 1402 بوسیله ی عباس مولایی (امتیاز 2,754)   1 5 13
انتخاب شد شهریور 8, 1402 بوسیله ی farnoosh
...