نقش توابع فعال سازی در شبکه عصبی چیست؟ - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

نقش توابع فعال سازی در شبکه عصبی چیست؟

0 امتیاز
سلام.

وقتی مدلی طراحی می کنیم activation function چه نقشی در مدل دارن؟
سوال شده شهریور 24, 1401  بوسیله ی tara_s (امتیاز 140)   3 15 20

3 پاسخ

+1 امتیاز
 
بهترین پاسخ
در یک مدل یادگیری ماشینی، یک تابع فعال‌سازی یک جزء کلیدی است که در نورون‌های مصنوعی (همچنین به عنوان پرسپترون) مدل استفاده می‌شود. هدف یک تابع فعال‌سازی، معرفی غیرخطی به مدل است که به آن امکان می‌دهد الگوهای پیچیده‌تری را در داده‌ها بیاموزد و نمایش دهد.
 
توابع فعال سازی به خروجی هر نورون در شبکه اعمال می شود و نتیجه به عنوان ورودی به لایه بعدی نورون ها ارسال می شود. انواع مختلفی از توابع فعال سازی وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برخی از نمونه ها عبارتند از:
 
Sigmoid: تابع sigmoid هر مقدار ورودی را به مقداری بین 0 و 1 نگاشت می کند و آن را برای مسائل طبقه بندی باینری مفید می کند.
 
ReLU (واحد خطی اصلاح شده): ReLU یک تابع فعال سازی ساده است که در صورت مثبت بودن ورودی و در غیر این صورت 0 را برمی گرداند. از نظر محاسباتی کارآمد است و می تواند مشکل گرادیان ناپدید شدن را کاهش دهد.
 
Tanh (مماس هایپربولیک): تابع tanh هر مقدار ورودی را به مقداری بین -1 و 1 نگاشت می کند و آن را برای مشکلات رگرسیون مفید می کند.
 
Softmax: تابع softmax معمولاً در لایه خروجی یک شبکه عصبی زمانی که مدل برای طبقه‌بندی چند کلاسه استفاده می‌شود، استفاده می‌شود.
 
انتخاب تابع فعال سازی به مشکلی که می خواهید حل کنید و ویژگی های داده ها بستگی دارد. برای مثال، اگر مدل یک طبقه‌بندی‌کننده باینری باشد، استفاده از تابع فعال‌سازی سیگموید به جای softmax مناسب‌تر است.
پاسخ داده شده بهمن 6, 1401 بوسیله ی عباس مولایی (امتیاز 2,754)   1 5 13
انتخاب شد شهریور 8, 1402 بوسیله ی farnoosh
0 امتیاز
در ابتدایی ترین سطح، یک تابع فعال سازی تصمیم می گیرد که آیا نورون باید فعال شود یا نه. مجموع وزنی ورودی ها و بایاس را به عنوان ورودی هر تابع فعال سازی می پذیرد. تابع Step، Sigmoid، ReLU، Tanh و Softmax نمونه هایی از توابع فعال سازی هستند.
پاسخ داده شده شهریور 24, 1401 بوسیله ی toopak (امتیاز 2,458)   16 48 66
0 امتیاز

تابع‌های فعال‌سازی نقشی حیاتی در شبکه‌های عصبی ایفا می‌کنند و مقادیر خروجی نورون‌ها را در یک محدوده خاص نگه می‌دارند و غیرخطی بودن را به مدل اضافه می‌کنند. بدون توابع فعال‌سازی، مقادیر خروجی نورون‌ها می‌تواند به مقادیر بسیار بزرگی برسد که یادگیری شبکه را دشوار می‌کند. با تبدیل مقادیر خروجی به یک محدوده خاص، مانند -1 تا 1 یا 0 تا 1، توابع فعال‌سازی به حفظ پایداری شبکه و بهبود توانایی یادگیری آن کمک می‌کنند.

علاوه بر این، توابع فعال‌سازی به شبکه‌های عصبی اجازه می‌دهد تا روابط غیرخطی بین ورودی‌ها و خروجی‌ها را مدل‌سازی کنند. این مهم است زیرا بسیاری از مشکلات دنیای واقعی غیرخطی هستند. با معرفی غیرخطی بودن در مدل، توابع فعال‌سازی به شبکه‌های عصبی امکان می‌دهند الگوهای پیچیده و روابط را در داده‌ها بیاموزند.

سرانجام، توابع فعال‌سازی همچنین در تعیین اینکه آیا یک نورون باید فعال شود یا خیر، نقش دارند. این به شبکه اجازه می‌دهد تا نورون‌های خاصی را بر اساس داده‌های ورودی انتخابی فعال کند، که توانایی یادگیری و ایجاد پیش‌بینی‌های دقیق آن را بیشتر بهبود می‌بخشد

پاسخ داده شده مرداد 30, 1402 بوسیله ی haniye sarbazi (امتیاز 983)   2 6 15
...