بهبود کیفیت عکس ها قبل از اعمال به شبکه عمیق - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

بهبود کیفیت عکس ها قبل از اعمال به شبکه عمیق

0 امتیاز

سلام

دوستان من یکسری تصاویری دارم که از کیفیت خوبی برخوردار نیستند در واقع عکس های پلاک خودرو هستند که میخواهم با استفاده از الگوریتم های شبکه های عصبی عمیق این مسله را حل کنم و  در واقع نسبت به شرایط محیطی رباست باشد. مهندسین که پروژه های صنعتی انجام دادن بنظرتون بهترین کار برای پیش پردازش چنین عکس های برای آموزش شبکه عمیق چه نوع فیلترهایی میباشند ؟ یا اینکه آیا اگر شبکه رو با همین عکس های نویزی آموزش بدهم نتایج بهتری خواهم گرفت ؟ یا اینکه نیاز هست حتی در شبکه های عمیق هم مثله کار با الگوریتم های image processing پیش پردازش های خوبی صورت بگیرد؟

http://www.7khatcode.com/?qa=blob&qa_blobid=13532080233696458398

http://www.7khatcode.com/?qa=blob&qa_blobid=8864876056018545318

سوال شده اسفند 22, 1397  بوسیله ی minimax (امتیاز 78)   5 20 27

1 پاسخ

+1 امتیاز

نمومه های شما جزء موارد کیفیت بالا هستند پس شما کیفیت پایین ندید این تصاویری که قرار دادید نیاز به بهبود ندارند تصاویر پایین باید کیفیت پایین هستند و باید بهبود پیدا کنند.در مورد بهبود هم نسخه کلی نمیشه  پیچید بیشتر باید دید تو چه سخت افزاری قصد دارید اینکار رو انجام بدید و  به مابقی فازهای پلاک خوان نیز وابسته است. میشه کنتراست را بعبود داد میشه رفع نویز کرد و خیلی روش های دیگه بسته داره به فازهای قبل و بعد از این مرحله.

 

پاسخ داده شده اسفند 23, 1397 بوسیله ی مصطفی ساتکی (امتیاز 21,998)   24 34 75
ممنون از لطف تون
مهندس ساتکی شما که جز مهندسین با تجربه در زمینه پردازش تصویر هستید لطف کنید اگر امکانش هست یکم بیشتر بحث رو باز کنید و در اینکه فرضا شما در برخورد با همچین نمونه های خودتون ، بیشتر به چه چیزی توجه میکنید منظورم اینکه sense شما با دیدن این تصاویر چیست ؟
در مورد سخت افزار هم فرض کنیم یکیش اینکه سخت افزار برای ما خیلی مهمه و دوم هم اینکه اصلا سخت افزار برای ما مهم نیست به ترتیب چه الگوریتم هایی میشه بکار برد
برای رفع نویز biliterfilter هست نمیدونم چقدر تو صنعت کاربرد دارد یا اینکه fastNlMeanDenosing هم هست یکم کنده.
در مورد image restoration هم weiner , wavlet هم هستند نمیدونم opencv داره یا نه و اینکه نیاز هست از این فیلترها استفاده بشه یا خیر
در مورد بهبود هیستوگرام آیا دستور cv2.histEqulizer بهتر جواب میده یا خیر
اگر امکان داره به ترتیب فیلترهای رو ذکر کنید تا این تصاویر شما بهبود قابل توجهی داشته باشند
اینکه شما فرضا همین نمونه های خودتون را دارید و میخواهید پیش پردازش بکنید به ترتیب به نوع فیلترهایی رو اعمال میکنید که نتیجه حاصل بهتر باشد - منظور من هم بیشتر با الگوریتم های opencv هست.
و همچینین در مورد تصاویر شما آیا تبدیل فضای رنگی به فضای رنگی دیگر کاربرد دارد و مفیده؟
و در مورد اینکه گفتید به مرحله قبل و بعد این وابسته هست فرض کنید میخواهم همچین مسئله ایی رو با ocr به روش یادگیری عمیق انجام دهم.
ممنون میشم تجربیات خوبتون را در اختیار بزارید .
فرض بر اینکه ما همچنین تصاویر مثله شما داریم و میخواهیم بهبود بدهیم چه نوع فیلترهایی از opencv بزنم همین عکسهای شما واضح تر میشود؟
من هم مثل شما هستم ممکنه راه هایی به ذهنم برسه و همشون و رو تست می کنم با گراند تروس نمونه هام و roc رسم می کنم جواب سوال شما قطعا پاسخ محدود اندک من نباید باشه جواب شما باید مطالعه اولیه با survey های موجود در این زمینه و بعد مطالعه سلسله ای از مقالات در این زمینه از گذشته تا به امروز با در نظر گرفتن دو برنچ سرعت و دقت .همانطور که خود شما هم اشاره کردید برخی از الگوریتم ها رو برخی از سخت افزار توجیهی نداره و با توجه به توان محاسباتی کم  سخت افزاری که رابطه مستقیمی داره با دقت الگوریتم ها.تصویر ها چون خاکستری هستند دیگر فضای رنگی خطی قاعدتاً کمی نمی کنه بجز اینکه مدلی بخواد اینکار رو انجام بده که به نظر بنده به سرباری که ایجاد می کنه نمی ارزه.شما می تونید از فضای فرکانس استفاده کنید و به صورت مالتی رزلوشن مسئله را بررسی کنید همه اینها الترناتیو هایی هستش که شما می تونید رو اینا تحقیق کنید .
ممنون از پاسخ تون
بیزحمت میشه یکم بیشتر در مورد این جملتون توضیح دهید :
؛؛؛؛گراند تروس نمونه هام و roc رسم می کنم؛؛؛؛؛؛
ولی چیزی که مدنظرم هست اینکه بلاخره شما قطعا چندین سال تجربه خوبی در پردازش تصویر دارید و این عکس هایی که خودتون لود کردید قطعا بهبود هایی را انجام دادید میخاستم یک نمونه کدیی که خود شما برای بهبود کیفیت این تصاویر را که انجام دادید رو ببینم.
یعنی یکسری ابزار با UI طراحی کردم دادم دست کاربر ها که برای فازها مختلف جواب های صحیح را مشخص کنند.
من چندین برنچ دارم و برای هر کدام هم تمامی روش ها متغییر است در ضمن من 4 باز فقط پلاک خوان بازنویسی کردم برحسب مطالعات بیتشر روش هامو تغییر دادم از تمامی الگوریتم هایی که نام بردید هم تست شده به هر حال در برخی موارد پیش میاد که شما مجبورید از روش های دیگران ایده بگیرید و روش مد نظر خودتون را بیان کنید.تو برخی ها از مستقیم استفاده کردم تو برخی ها بهبود دادم و باقی داستان که پروسه طولانی با طراحی فیلتر هایی طویل و تو برخی هم بهبود ندادم . البته قبل این فاز هم یک الگوریتمی دارم که بر حسب تایپ کیفیت در GT دسته بندی میشن و در برنچ خودشون پروسس می شن.
...