کدام روش آستانه گیری مناسب است؟ - هفت خط کد انجمن پرسش و پاسخ برنامه نویسی

کدام روش آستانه گیری مناسب است؟

+1 امتیاز

من در تصویر زیر از Otsu threshold برای آستانه گیری استفاده می کنم ولی جواب خوبی نمی گیرم در ضمن تصاویر از این دست زیاده و شدت نور هم در آنها متغیره .آیا راهی برای آستانه گیری صحیح این تصاویر وجود داره؟

سوال شده دی 30, 1392  بوسیله ی farnoosh (امتیاز 8,362)   20 44 59
دوباره تگ گذاری شد بهمن 22, 1392 بوسیله ی BlueBlade

2 پاسخ

+5 امتیاز
 
بهترین پاسخ

اگر قصد داشته باشید صفحه شطرنجی را به صورت کامل داشته باشید بدون خرابی بهترین روش استفاده از adaptive threshold هستش بخاطراینکه روش های آستانه گیری باینری و Otsu در نهایت یک مقدار آستانه تعیین و یا به صورت خودکار محاسبه می کنند و بر روی کل تصویر این آستانه را اعمال می کند حتی روش Otsu blockwise هم در این تصویر که شما قرار دادید جوابگو نیستش .در شرایطی که شما تغییرات زیادی در نور تصویر ورودی دارید نمی توانید با این روش به تصویر مطلوبی برسید برای انجام چنین آستانه گیری بایستی از روش هایی استفاده نماید که برای هر پیکسل از تصویر مقدار آستانه به صورت جداگانه و با توجه به همسایه های آن تعیین می گردد که البته وزن همسایه ها را می توان به صورت یکسان(Mean) و یا به صورت توزیع نرمال(Gaussian) استفاده نماییم.در OpenCV شما می توانید از تابع adaptive threshold استفاده کنید که در ضمن می توان از روش mean یا Gaussian جهت وزن همسایه ها استفاده کنید البته بایستی اندازه پنجره همسایگی و یک مقدار آستانه را نیز باید مشخص نماید.

 

پاسخ داده شده بهمن 1, 1392 بوسیله ی مصطفی ساتکی (امتیاز 21,998)   24 34 75
انتخاب شد بهمن 1, 1392 بوسیله ی farnoosh
+1 امتیاز
همیشه تعیین مقدار آستانه گیری کار ساده ای نبوده. مخصوصا برای تصاوصیری که دارای شدت روشناییهای متفاوتی باشه. چندتا تصویر بگذارین تا بهتر بشه نظر داد.

اگه شما میزان احتمال هر کدوم از دسته ها رو میدونین (پس زمینه و پیش زمینه حدودا هر کدام چنددرصد از تصویر هستند) میتونین با این اطلاعات به نتیجه بهتری برسین و از روشهای مرتبط با اون استفاده کنین.

الان تو این تصویر که اولا رنگیه!

شما میخواین چه جوری آستانه گیری بشه؟

اگه میزان تغییرات شدت روشنایی زیاده می تونین اول تصویرو تعدیل کنین یعنی میزان نورشو تنظیم کنین با تکنیکهایی مثل equalization بعد آستانه گیری بکنین.
پاسخ داده شده بهمن 1, 1392 بوسیله ی mahdi (امتیاز 392)   7
تصویر که garyscale می کنم قصد دارم تصویر صفحه شطرنجی به صورت کامل شطرنجی داشته باشم.
...